Blomsterbergs brunkager

















Nok til en familie på fire i december + familiefødselsdag

OBS - skal først bages på dag 2.

Sidste år prøvede jeg at bage Blomsterbergs brunkager med pistacienødder. Jeg har ændret en lille smule på den originale opskrift, så den passer til vores familie.

Ingredienser
250g smør
125g lys sirup
250g brun farin
2 tsk potaske
1 spsk vand
3 tsk stødt kanel
1 tsk stødt nellike
2 tsk stødt ingefær
1 tsk stødt allehånde
25g pistaciekerner
150g mandler
500g hvedemel

Sådan gør du
Smelt smør, sirup og farin ved svag varme. Tag gryden af varmen.

Bland hvedemel med kanel, nelliker, ingefær og allehånde. Tilsæt mandler og pistaciekerner. Rør potasken og vandet sammen i en kop og hæld det i krydderiblandingen. Ælt dejen grundigt i en røremaskine.

For en form med bagepapir på både bund og sider. Jeg brugte det mellemste fad fra Rosendahl. Pres dejen godt, så den fylder formen helt ud. Læg bagepapir på i toppen. Lad dejen stå ved stuetemperatur til næste dag. Sæt nu dejen i køleskabet et par timer, så den bliver mere fast.

Tænd ovnen på 180 grader - almindelig ovn.

Skær dejen ud i passende baner. Jeg plejer at skære dejen ud i 4 baner med dette fad. Hver bane skæres ud i tynde skiver og bages på 3. øverste rille i ovnen i ca. 9-12 minutter.

Småkagerne afkøles på en bagerist.



Se den originale opskrift her: Mette Blomsterberg

Tip: Jeg plejer at skære banerne med min brødmaskine, så kagerne får samme tykkelse. Det kræver bare, at dejen er godt kold. Hvis det skal gå hurtigt, kan du stille dejen i fryseren i 30 minutter.

Kommentarer