Tiramisu a la Isabella Smith













Denne opskrift fandt jeg for et par år siden på nettet. Det er en af de bedste Tiramisu desserter, som jeg har smagt. Da jeg forrige gang skulle lave den, var den blevet fjernet fra nettet. Men heldigvis fandt jeg den i mine bunker med forskellige opskrifter, og nu bliver den straks gemt, så den ikke bliver væk igen :o)

8 prs

Ingredienser
5 æggehvider
5 æggeblommer
200g flourmelis
2 tsk vanille ekstrakt
500g Mascarpone (2 bøtter)
1 3/4 dl Espresso
1/4 dl Amaretto
200g Ladyfingers (1 pakke)
Kakao til at drysse med
100g mørk chokolade, hakket groft

Fremgangsmåde
Lav først kaffen. Hæld den i en dyb tallerken og tilsæt Amarettoen, rør rundt. Lad det stå og køle af.

Find et mindre fad frem med høje kanter. Pisk æggehviderne meget stive med en elpisker og sæt dem til side. Pisk nu blommerne lyse og luftige med flourmelis og vanille ekstrakt. Tilsæt Mascarponen og pisk videre, så det bliver til en creme. Vend forsigtigt æggehviderne i cremen med en dejskraber.

Dyp nu kiksene en ad gangen i kaffe/likør blandingen. Dæk bunden af fadet med kiks. Fordel creme over kiksene, så de er dækket, men hæld ikke for meget på. Læg nu et nyt lag kiks ovenpå og creme igen til sidst. Jeg plejer ikke at bruge al cremen. Hvis man får lagt et for tykt lag creme på første gang, risikerer man at det øverste lag med kiks flyder op til overfladen, det har dog ikke nogen betydning for smagen.

Drys kakao over desserten igennem en sigte. Drys den hakkede chokolade udover. Dæk fadet med sølvpapir og sæt desserten i køleskabet i mindst 3 timer, evt. aftenen før.

Kommentarer